Fjord Helikopter AS
Fjord Helikopter AS er et helikopterselskap med baser i fra Kjevik i sør til Stryn på vestlandet som nordligste base. Siden oppstart i 2008, da under navnet Nor Aviation, har selskapet hatt jevn vekst og blitt en kjent aktør i det norske innlands helikoptermarkedet. I 2020 skiftet selskapet navn til Fonnafly Helifly AS. Den 29. juni 2023 fikk Fjord Helikopter sitt eget luftoperasjonssertifikat og vi er nå godkjent som vår egen flylinje, Fjord Helikopter. Vi fortsetter arven som en pålitelig og sikker leverandør av helikoptertjenester.
Våre kunder er alt fra bedrifter, privatpersoner til store internasjonale konsern.
Oppdragene vi utfører er svært varierte og til tider også krevende. Fjord Helikopter AS utfører alle typer lasteoppdrag, persontransport, foto- og filmproduksjon, fallskjerm- og ekstremsport-event til bygging av infrastruktur på nasjonalt nivå.
Vi bistår ved utbygging og vedlikehold av telecom & telecomnettet, kraft- og energiutbygging og andre typer infrastruktur.
Fjord Helikopter har base på Sand, Kjevik, Voss, Skien og Stryn. Basen i Stryn har permanent to maskiner, 1 stk. H125 (tidligere navn AS350B3e) og 1 stk. H130 (tidligere navn EC130B4)
Morten Wangen
BASESJEF STRYN
M: morten@fjordhelikopter.no
T: +47 974 84 040
Tomas Haaland
ANSVARLIG LASTEFLYGNING
M: tomas@fjordhelikopter.no
T: +47 411 07 329
Våre Helikopter
Generell informasjon
H125, tidligere navn AS350B3e – Produsert av Airbus, tidligere Eurocopter. Første gang introdusert i 1977 av Aérospatiale fra Frankrike. Stryn maskinen B3e ble lansert sent 2011 og er den sterkeste utgaven levert av AS350-serien så langt. Kombinasjonen av driftssikkerhet, løftekapasitet og økonomi gjør dette til markedets ledende single-engine turbine arbeidshelikopter. Stryn basen sin maskin (LN-OVB) er produsert i 2015
Teknisk informasjon
Motor type: Fri turbin
Drivstoff: JetA1
Drifstofftank Kapasitet: 540 Liter
Antall seter: 1 Pilot og 5 Passasjerer
Normal cruise fart: 120 knop / 220 km/t
Maksimal flytid ved full tank: ca 3 timer
Lastekapasitet
Intern last/Passasjerer:
530/620 kg (avhenger av distanse som skal flys og konfigurasjon)
Underhengende last:
AS350B3e – 1400 kg maks (arbeidshiv 900-1100 kg)
Dimensjoner
Total lenge på helikopter: 12,94 meter
Høyde: 3,14 meter
Rotordiameter 10,69 meter
Generell informasjon
H130, tidligere navn EC130 B4 – Produsert av Airbus, tidligere Eurocopter. Introdusert til markedet i 2001 som en mer rendyrket maskin for turisme og sightseeing. Kabinen er større og bredere enn AS350 og har i tillegg innebygd halerotor, Fenestron. Dette gjør helikopteret støysvakt da mesteparten av lyden fra et helikopter produseres av halerotor. Kabinen har store vinduer som gir passasjerene veldig god utsikt.
Teknisk informasjon
Motor type: Turbin
Drivstoff: JetA1
Drifstofftank Kapasitet: 540 Liter
Antall seter: 1 Pilot og 7 Passasjerer
Normal cruise fart: 110 knop / 203 km/t
Maksimal flytid ved full tank: ca 3 timer
Lastekapasitet
Intern last/Passasjerer:
530/620 kg (avhenger av distanse som skal flys og konfigurasjon
Underhengende last:
EC130B4 – 1160 kg maks (arbeidshiv 700-900kg)
Dimensjoner
Total lenge på helikopter: 12,64 meter
Høyde: 3,34 meter
Rotordiameter 10,69 meter
Skap uforglemmelige minner for deg og dine i luften!
Ofte stilte spørsmål
Oppmøte bør skje 10-15 minutter før planlagt avgang. Da får vi gått gjennom sikkerhetsbrief, fordelt seter og assistert dere inn i helikopteret
Kle deg normalt etter årstiden. Temperaturen faller noe etterhvert som helikopteret flyr høyere, men normalt sett er det behagelig temperatur. Helikopteret har varmeapparat. Gode sko i kaldere årstider er en fordel
Ja, du kan ta bilder med telefon, videokamera etc. Vær oppmerksom på at du ikke sperrer for utsikten til piloten eller forstyrrer medpassasjerer
H130 har to rader med seter, 3 passasjer seter foran, piloten på venstre side og 4 passasjer seter bak. De foran har kun piloten på venstre side som tar litt av utsikten. I raden bak er det 4 seter til passasjerer.
H125 har piloten på høyere side og én passasjer foran og resterende 4 passasjerer bak.
I overikten «våre helikoptre» er det oversikt på seteanordning
Hvis du har booket turen som en flight kommer ikke andre personer med på turen. Booker du et eller flere seter forbeholder vi retten til å fylle opp de resterende plassene.
På standardturene er alt av landinger ordnet på faste plasser. I andre sammenhenger har vi enkelte plasser vi har løyve til å bruke. Landing på alle andre plasser i innmark krever skriftlig tillatelse fra grunneier og/eller kommune. Fonnafly Stryn kan være behjelpelig med å få nevnte tillatelser
Passasjerer skal ikke operere dører hverken ved avgang eller landing, med mindre det er avtalt klart og tydelig på forhånd med pilot/bakkemannskap
På turer av med persontransport flyr vi alltid med lukket dør
Dette er avhengig av antall passasjerer og totalvekt. Helikopteret har en maks grense på vekt så ta kontakt for å få hjelp til å beregne hvor mange kilo dere kan ha med. Fordelaktig å pakke i myke bagger som er lettere å stable da bagasjeplass er en begrenset luksus.
Nei, været vil alltid være en forutsetning for at turen kan gjennomføres. Lavt skydekke, nedbør, kraftig vind eller isingsforhold kan være årsaker til at turen ikke blir gjennomført. Dette handler enkelt og greit om sikkerhet. Blir turen kansellert blir du som kunde selvsagt ikke belastet.
Ja, dette handler om vektfordeling og hva hvert sete er sertifisert til. Det er derfor vi ber om at du oppgir vekt per person ved booking.
Ja, barn kan være med så lenge de er i følge med en voksen. Barn over 2 år må sitte i eget sete
Det er tillatt med barn opp til 2 år på fanget, men kun et barn per tur. Barn over 2 år må sitte i eget sete
Å reise med fly er trygt for gravide inntil omtrent fire uker før forventet nedkomst.
Ja, det kan du. Du må ha med noen på turen som kan hjelpe deg inn og ut av helikopteret. Vi må ha beskjed om dette ved booking
Ja, du kan avbestille turen såfremt annet ikke er avtalt på forhånd. Avbestilling to uker i forveien er kostnadsfritt. Ved avbestilling etter dette forbeholder vi retten til å fakturere opp mot 20% av opprinnelig beløp.
Ja, hvis du har booket flytur og ikke møter blir du belastet fullt beløp
Prisene øker avhengig av distanse fra vår hovedbase Stryn Heliport. Dette er på grunn av de ekstra fly- og drivstoff kostnadene som påløper ved å frakte helikopteret til lokasjonen.
©Fjord Helikopter AS 2023 | Design og branding: Motstroem Media | Personvernerklæring